In België heeft een slachtoffer van een plotse hartstilstand buiten het ziekenhuis slechts 10 procent kans op een vroegtijdige reanimatie door een omstander. Dit komt vaak door een gebrek aan kennis of durf. De enige twee interventies waarbij een hogere kans op overleven wetenschappelijk bewezen is, zijn cardiopulmonaire reanimatie (CPR) en het gebruik van een automatisch externe defibrillator (AED). Iedereen kan deze handelingen leren uitvoeren.
In 2009 heeft Pierre Mols, in de schoot van Vrienden van de MUG vzw, een project opgestart dat vormingen in reanimatie voor jongeren organiseren. Met dit project wilde hij op een laagdrempelige manier scholen en jeugdbewegingen inschakelen om jongeren massaal kennis te laten maken met levensnoodzakelijke reanimatietechnieken. Om de drempel zo laag mogelijk te houden wilden ze geen kosten aanrekenen aan de onderwijsinstellingen. Maar de hoge aankoopprijs van klassieke reanimatie zorgde voor een groot obstakel om de vormingen gratis aan te bieden. Daarom werd er een gesimplificeerde versie van de reanimatiepoppen, die tegelijkertijd pedagogisch wel doeltreffend is, gecreëerd. De Minipop was geboren en het project kreeg zijn naam.
Minipop wil, door het grote publiek op te leiden in basisreanimatie, een positieve invloed hebben op het aantal vroegtijdig toegediende reanimaties. Door een stijging in het aantal kwalitatieve reanimaties door omstaanders hoopt Minipop ook een impact te hebben op het overlevingspercentage bij een plotse hartstilstand.
De Minipop-instructeurs leiden via de ‘teach the teacher’-methode een groepje leerkrachten of begeleiders van jongeren (6 tot 8) op. Zo kunnen deze leerkrachten en begeleiders daarna zelf hun kennis delen met jongeren. Tijdens deze vorming krijgen zij een sessie over de theorie van ‘Basic Life Support’ en leren zij alles over het gebruik van een AED. De sessie is volledig in overeenstemming met de richtlijnen van de European Resuscitation Council (ERC).
Minipop stelt het nodige didactische materiaal ter beschikking aan de leerkrachten en begeleiders. Zo ontvangen ze Minipoppen, een informatiemap, een Powerpoint-presentatie en filmpjes. Op het einde van de vorming gaan de jongeren niet alleen naar huis met een rugzak vol noodzakelijk kennis over reanimatie. Minipop voorziet ook ludieke diploma’s voor de jonge ‘redders in nood’.
Ondertussen heeft Minipop in al meer dan 500 scholen en jeugdclubs in heel België vormingen gegeven. Dit is goed voor zo’n 4.000 leerkrachten die reanimatievaardigheden onder de knie kregen. Op hun beurt gaven ze deze kennis door aan 80.000 leerlingen.
En of deze inzet loont! Een meisje redde haar vader, toen hij een plotse hartstilstand kreeg, dankzij de kennis die ze leerde via Minipop. Ze bleef kalm, belde 112 en startte de reanimatie. De spoedartsen gaven aan dat door de goede aanpak van de dochter haar vader de hartstilstand overleefde. De moeder was er ook bij, maar raakte in paniek.
Wil je ook een vorming organiseren in jouw school of jeugdbeweging? Surf naar www.minipop.be voor meer informatie over reanimatiecursussen voor jongeren.